Afscheid van mijn Fairphone

De kogel is door de kerk, ik heb afscheid moeten nemen van mijn Fairphone. Met pijn in het hart, maar ik kon niet anders. Hoe goed de intenties ook zijn van het bedrijf Fairphone, een telefoon moet wel doen waarvoor die is bedoeld, zoals bellen en gebeld kunnen worden. Helaas blijkt dat geen logische zaak, iets dat ik heb ondervonden in de afgelopen 7 maanden waarin ik maar liefst 5 nieuwe Fairphones verstrekt kreeg als vervanging voor exemplaren met ernstige defecten. Elke keer constateerde ik dat na tijdrovend instellen van alle applicaties (ongeveer 10 uur werk, elke keer als ik een nieuw toestel ontving) het nieuwe exemplaar weer na korte tijd alle problemen vertoonde die het eerdere exemplaar ook vertoonde. Voor mij is het duidelijk, de hardware veroorzaakt niet deze problemen, het is de software waar het fout gaat. Ik zeg niet dat er niet gebruikers zullen zijn die wel tevreden kunnen zijn met hun Fairphone, wat ik wel weet is dat de combinatie van dual Sim en Fairphone in mijn geval echt niet werkt. Het grootste probleem vind ik nog het gebrek aan transparantheid dat Fairphone vertoont. Ik snap dat je niet graag toegeeft dat er problemen zijn, dit zal zeker de verkoop negatief beïnvloeden, maar klanten doen voorkomen dat alles in orde is, dat je gewoon pech hebt met het defecte toestel en dat je met je nieuwe exemplaar vast tevreden zult zijn, steekt me het meest. Ik heb echt lang geprobeerd de problemen aan te kaarten, ben zelfs naar Amsterdam gegaan om uit te leggen waar een gewone gebruiker tegenaan loopt en heb daar een compleet getest toestel meegekregen. Ook dit toestel heeft dezelfde problemen.

Als je een probleem rapporteert, meldt, word je naar het Forum doorgestuurd om zelf je probleem op te lossen. Hoewel daar zeker goede oplossingen tussen zitten zijn er veel problemen, zoals de door mij ondervonden, die door meerdere mensen worden gerapporteerd. Ook schrijven veel mensen emotionele betogen waarom ze hun Fairphone met pijn in het hart wegdoen. Maar in Amsterdam wordt volgehouden dat niet bekend is dat veel gebruikers problemen ervaren. In mijn netwerk heb ik ondertussen begrepen dat de meeste ministeries het gebruik van Fairphones al hebben teruggedraaid en ik zie vrijwel niemand in de praktijk met een werkend exemplaar. Natuurlijk is het fantastisch als je zelf de camera module kunt vervangen, maar een camera mag toch niet binnen 2 maanden defect raken? En dat bij drie verschillende nieuwe toestellen. Omdat de camera het in alle gevallen na de software update weer deed weet ik vrijwel zeker dat het geen hardware probleem is. Ik weet dat ze in Amsterdam hard bezig zijn met Android 7, hopelijk brengt die software update de oplossing voor deze problemen en kunnen mensen weer zonder aarzelen een Fairphone gaan gebruiken.

Zoals gezegd, misschien heeft niet iedereen problemen met de Fairphone. Ik heb de volgende problemen gekend die me veel frustratie hebben gegeven.

  • De belangrijkste problemen deden zich voor tussen december en maart. De telefoon herstartte gedurende de dag meerdere keren waarna je je pinSim code moest invoeren voordat alles weer werkte. Vooral tijdens navigatie met Google Maps gebeurde dit al na 10 seconden navigeren. Heel veel gebruikers rapporteerden dit probleem en mijn enthousiaste blogpost over mijn eerste Fairphone werd met ongeloof gelezen door mensen in mijn tijdlijn die wél van de reboot problemen wisten. Achteraf toen dit probleem eindelijk opgelost was via een grote software update (versie 18) in maart bleek dat Fairphone al 6 maanden wist dat software problemen de oorzaak waren en achter de schermen druk bezig was. Maar dat wist ik natuurlijk niet als klant en ook KPN die mij het toestel verkocht wist dit niet. Die moesten van Fairphone mij maar een nieuw toestel geven, dat elke keer hetzelfde probleem had. KPN heeft me uiteindelijk een vervangende Nokia gegeven om in deze periode in elk geval gebeld te kunnen worden voor mijn bedrijf.
  • Door support werd regelmatig gesuggereerd dat mijn gebruik of mijn applicaties de oorzaak waren van de reboots. Maar op de Nokia deed alles het gewoon en na de grote software update werden ook op de Fairphone geen reboots meer gezien.
  • Sinds de software update kan ik de telefoon in elk geval soms gebruiken, maar bij alle exemplaren hield de camera op verschillende momenten mee op. Dan doet die het wel in whatsapp, maar niet in Facebook of andersom. Ik kreeg advies om de telefoon weer om te ruilen bij KPN, maar dat betekent dan weer opnieuw alles instellen. Ook dit probleem werd met een software update verminderd, maar zelfs bij een telefoon van 1 week oud probeerde ik al een keer vergeefs een foto te maken. Ik ken mensen die accepteren dat de camera niet werkt en dat ze 6 maanden op een nieuwe module moesten wachten,maar in mijn geval betekende dat ik toch met twee telefoons op zak liep. 1 om mee te bellen en 1 om te fotograferen. Zucht.
  • Regelmatig krijg ik een oproep gemist bericht. Dan blijkt er iemand gebeld te hebben maar ik had geen oproep gezien. Recent heb ik in het echt gezien wat er gebeurde. De telefoon lag naast mij, de computer begon te zoemen zoals die doet als er een GSM wordt gebruikt maar geen oproep in beeld, geen ringtone, geen vibratie. Wel na 1 minuut een sms over de gemiste oproep. Omdat ik echt niets met het toestel aan hè doen was, weet ik zeker dat ik niet zelf verantwoordelijk ben voor de gemiste oproepen. Ik snap ook dat als ik met nummer1 aan het bellen ben, nummer2 niet kan worden bereikt, maar de telefoon gaat in mijn zak gewoon niet over, ik ben soms gewoon niet bereikbaar.
  • Het laatste probleem is vooral storend als je vaker of veel moet bellen. In 30% van de gevallen wordt na intoetsen van het nummer geen verbinding opgevouwd.je krijgt geen verbinding, je oproep staat niet in het historisch overzicht en je miet gewoon het hele nummer opnieuw intypen. Zonde van de moeite en tijd.

Heb jij geen DualSim behoefte dan werkt de Fairphone bij jou misschien wel, maar ik raad je aan na aanschaf het toestel heel goed te testen en anders binnen twee weken de koop ongedaan te maken. Dit is ook het advies dat KPN hun klanten waarschijnlijk gaat geven.

Share

Geslaagd Duurzaamheidsfestival Leudal 2018

Op zondag 24 juni vond het Duurzaamheidsfestival in Leudal plaats. Met 40 bedrijven en organisaties en een flink aantal lezingen konden de bezoekers kennismaken met de mogelijkheden die er zijn om je leven duurzamer in te richten. Het weer was uitstekend waardoor vele bezoekers met de fiets het festivalterrein bezochten. De vele positieve reacties en het aantal bezoekers was voor de organisatie reden genoeg om zeer tevreden terug te kijken naar deze leuke dag.

Omroep 3ML besteedde met een leuk item aandacht aan de geslaagde dag.

In de Limburger kwamen we vooraf negatief in de krant omdat alle exposanten stroom nodig hadden op het grote terrein. Het gehuurde dieselaggregaat was niet milieuvriendelijk. Biodiesel regelen was achteraf makkelijk te regelen geweest, een mooi leermoment voor volgende keer!

 

Share

Huren van zonnepanelen via Solease

Sinds een flink aantal maanden ben ik mede-egenaar van de firma Solease. Ik heb via crowdfunding meegedaan om Solease kapitaal te verschaffen om hun business-voorstel te kunnen ontwikkelen. Ondertussen heeft Solease al meerdere succesvolle crowdfundingsrondes gedaan. Ik koos voor Solease omdat het concept van huren van zonnepanelen mij aanspreekt, maar ook omdat hun business filosofie in een circulaire economie past. Solease blijft eigenaar van de panelen die op je dak liggen en waarvan jij de stroom mag gebruiken. Zij monitoren de productie en grijpen in als er iets mis gaat. Bepaalde elektrische delen hebben een beperkte levensduur. Omvormers gaan op enig moment kapot en dan moet je als je eigenaar bent, dat zelf gaan regelen en betalen. Bij Solease ontzorgen ze je en kun je gewoon slapen en je apparaten op zonnestroom laten lopen.

De optie om te huren is voor veel mensen een interessante. Zonder eigen geld of noodzaak voor een lening kun je je dak met zonnepanelen laten vol leggen. De huurprijs van de zonnepanelen is vrijwel gelijk aan de vermindering van de maandkosten bij je energieleverancier. Of het een beetje duurder is of zelfs goedkoper wordt ligt aan je huidige energieprijs. De start van je gang naar gehuurde zonnepanelen begint bij een scan op afstand. Op basis van je energieverbruik en adres krijg je razendsnel een offerte op maat. Op deze manier kan je simpel bijdragen aan de verduurzaming van onze samenleving zonder de rompslomp van het moeten uitzoeken van welke leverancier je kiest.

Mocht je na enige tijd toch liever de panelen overkopen dan kan dat op elk moment, je krijgt korting op de prijs afhankelijk van het aantal maanden dat je al huurde. Heb je wel eigen geld dan is de panelen kopen altijd financieel aantrekkelijker dan huren. Wel ben je dan als eigenaar zelf verantwoordelijk, niet iedereen wil dat.

Ook andersom, als je ervan af wilt dan zijn de stop-kosten transparant bij Solease. Dat vind ik echt een pre bij Solease, de offerte is transparant en compleet, iets dat ik erg belangrijk vind.

Ik heb recent enkele projecten zien realiseren in de buurt. Dat zag er goed uit, met enkele verbeterpunten die ik uitgebreid met hen besproken heb. Daar staan ze ook voor open als relatieve nieuwe speler in de zonnepaneelmarkt. Solease werkt als vergelijkbare bedrijven via positieve klantreferenties. Tevreden klanten zijn betere verkopers dan verkopers die gewoon aan het bellen slaan. Dus een klant kan een nieuwe klant aanbevelen en krijgt dan een zeker bedrag. Ben jij geïnteresseerd in een offerte, start die dan via mijn DuurzaamRoermond-Solease pagina. Mocht je dan inderdaad tevreden zijn en tot aanschaf overgaan, dan gaat een deel van die klantenreferentie bijdrage naar mij zodat ik nog beter dit soort vergelijkingen kan blijven doen.

P.S. Wat ik echt vervelend vind in dit soort trajecten is de start van een nieuwe afrekenperiode. Dit heeft niets met Solease te maken, maar gebeurt bij alle bedrijven die zonnepanelen installeren en waarbij een aanpassing aan de meterkast nodig is. Het energiebedrijf installeert dan een nieuwe meter, maar start ook een nieuwe verrekenperiode. Je krijgt een afrekening voor de afgelopen periode en een nieuw maandbedrag. Maar als jij in de winter zonnepanelen installeert moet je heel veel bijbetalen. Dat krijg je volgend jaar wel terug, maar toch het blijft soms een boel geld (in mijn geval 600 euro!) dat je moet voorschieten. Dit is eventueel nog een reden om je oude (Ferraris) meter toch vooral niet te laten vervangen, maar eigenlijk zouden de energiebedrijven dit soort schokken moeten voorkomen. Je gaat namelijk minder energie gebruiken dus waarom moet je dan eerst een boel voorschieten. Gelukkig is dit zeker niet altijd het geval. Als je na de winter installeert zou dit niet moeten voorkomen. En het mag ook geen reden zijn om geen zonnepanelen te installeren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bespreek het op tijd met Solease.

Share

Waarom heb jij nog geen zonnepanelen op je dak

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het Klimaatakkoord dat nodig is om te voldoen aan de afspraken in Parijs. We moeten alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat de temperatuur op onze planeet meer dan 2 graden stijgt, en daarom veel minder CO2 uitstoten. Het opwekken van elektriciteit met zonnepanelen is een uitstekende keuze, maar er ontstaat wel discussie aan de klimaattafel. Zonnepanelen zijn zo goedkoop tegenwoordig dat boeren die graag op hun land leggen. De opbrengst is hoger dan braak laten liggen dus financieel zijn ze beter uit. Veel mensen vinden dat geen gezicht, zonde van de landbouwgrond of zeggen dat we al die velden hard nodig hebben om onze economie om te zetten naar een circulaire economie, wat ook een belangrijk doel is. Zonnepanelen op daken in de bebouwde omgeving heeft voor veel mensen de voorkeur. Toch zijn er nog heel veel daken zonder panelen. Daarom de vraag “Waarom heb jij nog geen zonnepanelen op je dak?” Alle plekken  in de stad zijn nu en straks nodig om CO2 vrij onze elektriciteit op te wekken. Wat houdt jou tegen?

  • Mijn dak ligt niet op het zuiden. Een veel gehoord argument, echter met de huidige prijzen is dit geen steekhoudend argument meer. Op het oosten en op het westen krijg je uitstekende rendementen en als jouw daken op het oosten en het westen liggen ben je helemaal spekkoper. Als de saldering wordt afgeschaft kun jij gedurende de hele dag je eigen stroom verbruiken terwijl je buren met een dak op het zuiden de piek op 1 moment hebben. Mijn laatste investering is op het dak op het noord-oosten. Zelfs daar hebben wij een terugverdientijd van 8 jaar. Panelen gaan 25 jaar mee, dus tel maar uit.
  • Ik heb geen geld om te investeren. Hiervoor heeft de provincie een hele gunstige lening die buiten de banken omgaat en een lage rente heeft. Voor Limburg vind je alles op de site van Duurzaam Thuis.
  • Ik heb geen geld en ik wil niet lenen, dus ik kan niets. Tegenwoordig kun je zonnepanelen zelfs huren. Vaak is de besparing op je energierekening lager dan de huurkosten. Wat houd je dan nog tegen? Partijen als Solease, Hallostroom en Zelfstroom en sinds kort ook Greenchoice zijn partijen die alles voor je uit handen nemen en je per maand laten huren. Mocht je na verloop van tijd toch willen kopen dan kan dat altijd (Solease). Bij anderen worden de panelen na 15 jaar van jou.
  • Ik weet niet hoe lang ik in dit huis nog wil of kan blijven wonen. Juist in jouw situatie kan huren een mooie oplossing zijn. Willen de nieuwe eigenaren van jouw woning het huurcontract niet overnemen dan laat je voor een klein bedrag het contract ontbinden en worden de panelen eraf gehaald. De ervaring leert echter dat jouw huis veel beter verkoopt als er zonnepanelen op liggen. Immers 70% van de huizeneigenaren willen wel panelen, maar alleen al de gedachte aan het werk……. Een woning met panelen gaat gewoon sneller van de hand.
  • Ik zie op tegen de rompslomp. Laat die vooral over aan de leverancier of verhuurder van de zonnepanelen en laat je voorlichten door de locale energiecoöperatie.
  • Ik heb geen dak, ik woon in een appartement. Wist je dat zonnepanelen ook aan de gevel kunnen worden gemonteerd. Op dit moment zie je dat vooral bij kantoren en flats. Het mag niet zonder vergunning, maar een aanvraag is zeker niet kansloos. Denk eens over zonnepanelen aan je gevel na en spreek erover met een leverancier.
    En als dat dan niet kan, neem dan deel in een PCR, een PostCodeRoos project van de locale energiecoöperatie. Op een gezamenlijk dak in de gemeente worden panelen gelegd. Jij investeert en krijgt daarmee 15 jaar lang korting op de energiebelasting. In de omgeving van Roermond zijn in Heythuysen en Weert al projecten bezig.
    Ook kan je deelnemen op een andere manier via Zonnepaneeldelen.
  • Ik vind zonnepanelen zo lelijk. Dat is een redelijk argument maar de vraag is of klimaatverandering ons niet noopt om bepaalde zaken toch maar te accepteren. Op landbouwgrond vinden we het ook niet mooi, windmolens willen we ook niet in de achtertuin en daken zijn echt nodig in de energietransitie. Ook jouw dak!. Kijk nog eens goed rond en vind je echt die zwarte panelen bij de buren zo lelijk of valt het tegenwoordig wel mee. Of investeer in dakpannen met zonnepanelen van ZEP.

Wat houdt jou nog tegen? Ik hoor via de reacties op deze blog graag wat je vragen nog zijn.

Share

Duurzaamheidsfestival Leudal 2018

Poster Duurzaamheidsfestival zondag 24 juni

Op zondag 24 juni 2018 van 11:00 uur tot 16:00 uur organiseert de gemeente Leudal een duurzaamheidsfestival. Duurzaamheid wordt door veel mensen als een belangrijk onderwerp gezien, voor henzelf en voor hun kinderen. De snelheid waarmee we onze grondstoffen opmaken en de veranderingen in het milieu en klimaat, gaan veel mensen aan het hart. Wil jij het ook anders doen, maar weet je niet hoe? Dan is dit festival een bron van inspiratie.

Op deze markt laten bedrijven en organisaties zien hoe het anders kan. Een circulaire samenleving, waarbij afval weer grondstof wordt voor nieuwe producten of we producten hergebruiken. Ons vervoer en woning voorzien van zonne-energie, windenergie en aardwarmte, waardoor gas en olie niet meer nodig zijn. Schone energie die altijd voor handen is. Moeilijk en onbegrijpelijk denkt u misschien? Vaak is dit het echter niet. Het is beter voor het milieu en klimaat en vooral ook leuk en brengt mensen bij elkaar. Veel initiatieven worden namelijk SAMEN opgepakt, via coöperaties, wijkinitiatieven en duurzame investeringen.

Wie zijn er op deze dag aanwezig? Bekijk ook de folder.

  • Folder Buitenkant

    Zonnepaneelinstallatiebedrijven

  • Installatiebedrijven voor warmtepompen
  • Isolatiebedrijven
  • Energieadviseurs
  • Biologische groente en fruitbedrijven
  • Circulaire bouwbedrijven, tweedehands materialen en kringloopinitiatieven
  • Energiecoöperaties
  • Fairtrade, eerlijke schone kleding
  • Elektrisch vervoer, auto’s en fietsen
  • en nog veel meer.

    Folder binnenkant

De lijst met deelnemers groeit, de laatste stand van zaken vind je hier

Gedurende de dag worden interessante lezingen gehouden, het programma vind je hier.

Deze bedrijven en organisaties laten zien dat er echte alternatieven zijn, die bovendien ook modern, leuk en interessant zijn. We hoeven niet terug in de tijd om duurzamer te leven.

De studenten van de universiteit van Eindhoven zullen aanwezig zijn met hun Stella zonneauto. Deze familie auto waarin plek is voor 4 personen

Nederland, Eindhoven, augustus 2017.
Stella Vie, de derde familie-zonnewagen van Solar Team Eindhoven, een multidisciplinair studententeam van de TU Eindhoven.
foto: TU/e, Bart van Overbeeke

won al twee keer in Australië. Met hun auto aanwezig en een lezing laten ze zien wat onze toekomst is, rijden op zonne-energie.

De dag is gevuld met activiteiten voor zowel jong als oud, dus kom vooral met het hele gezin. Voor kinderen zijn er ook leuke activiteiten.

Schrijf het alvast in je agenda en kom op 24 juni 2018 tussen 11.00 en 16.00 uur naar het Duurzaamheidsfestival bij het Gemeentehuis in Heythuysen.

De organisatie is in 2018 in handen van Floris Mokveld van het bedrijf Bona Ciklo. Meer informatie en alle vragen kunnen gesteld worden via 06 182 264 22 en/of leudalmarkt@bonaciklo.nl. Bij de gemeente kun je met vragen terecht bij Robert Wilms (0475 85 90 00).

Share