Is het huis wel warm?

Sinds juni 2019 is onze gasaansluiting verzegeld en wordt ons huis uit 1925 verwarmd met een warmtepomp. De woning is ALL-electric. De meest gestelde vraag aan mij is: “wordt het nu wel warm in huis?” Daar zullen reportages in bepaalde consumentenprogramma’s wel debet aan zijn. Gelukkig kan ik die vraag bevestigend beantwoorden. Ook bij vorst was het huis lekker warm, al realiseer ik me dat de winter nog steeds niet echt aangebroken is. Misschien moet ik straks een update sturen als het bij -20 toch niet warm wordt, maar met de huidige buitentemperaturen en beperkte nachtvorst is het in huize Mokveld aan de Kapellerlaan lekker warm. Warmer zelfs dan vroeger want toen hadden we nog nachtverlaging en ging de temperatuur ‘s nachts naar 15 graden. Daar kan een warmtepomp niet goed mee omgaan, dus nu wordt het huis de hele dag op 20 graden gehouden. Dat gaat eigenlijk zonder problemen. Ook het warme water wordt netjes op 40-45 graden gehouden en eenmaal per week wordt de zogenaamde Legionella behandeling gestart. Het water wordt dan tot 60 graden opgestookt om deze beestjes geen kans te geven.

In algemene zin is het geluid van de warmtepomp acceptabel tot minimaal. Er is echter 1 hele grote uitzondering waardoor we zeker nog niet 100% tevreden zijn. Als bij vorst de warmtepomp ontdooid moet worden gaat dat met een enorm kabaal gepaard. Met de telefoon (geen geijkte meting) meet ik dan 85 dB, veel teveel herrie dus. Binnenkort komt het installatiebedrijf wijzigingen aan de installatie doen die hopelijk dit probleem oplossen. De isolatie is onder andere onjuist aangebracht waarmee de warmtepomp stevig aan het huis is bevestigd in plaats van netjes vrij kan bewegen op de wandbeugel en tevens een deel van het aanzuigoppervlak is afgedekt. De wandbeugels zijn bovendien zonder rubbers hard tegen de muur geschroefd waardoor onnodig trillingen in het huis voelbaar zijn. Deze restpunten geven mij aan dat de installatiebranche best nog wat moet leren!

Een vervelender probleem treedt ook op tijdens het ontdooien van de buitenunit. Er wordt dan warmte uit het CV systeem gehaald. Doordat ons CV-systeem bijna geen water heeft (we hebben maar een beetje vloerverwarming en verder een JAGA lage temperatuur radiator met weinig. waterinhoud) en het ingebouwde buffervat van de NIBE warmtepomp maar 16 liter water bevat, daalt de CV temperatuur fors. Terwijl het buiten -5 graden is daalt de CV temperatuur onder de 19 graden. Daarmee wordt met de vloerverwarming het huis gekoeld in plaats van verwarmd. Geen ideale situatie en binnenkort wordt om de reden van het herrie en het comfort toch een extern buffervat geplaatst. Ik heb het nooit geweten dat het ontdooien met de warmte van het huis gedaan zou gaan worden. Andere leveranciers hebben vast een andere oplossing dan deze oplossing waarvoor NIBE gekozen heeft. Je kunt immers ook met een elektrische verwarming de ontdooiing uitvoeren.

De JAGA radiator werd ook al genoemd. De JAGA Briza Fresh verwarmt het huis maar kan ook voor de broodnodige ventilatie met buitenlucht zorgen. Doordat de warmte uit de lucht wordt gehaald voor de ventilatielucht naar buiten gaat, werkt dit erg energiebesparend. Helaas doet de unit nog niet wat die moet doen en komen hier ook nog wijzigingen aan in de komende periode. Dat dit meer dan 6 maanden moet duren voordat er een oplossing wordt geboden draagt niet bij tot de tevredenheid

Met deze warmtepomp in een bestaande woning en de lijst van restpunten die we na 6 maanden nog steeds hebben voelen we ons echt een pionier. Ondanks alle mooie reclames op de radio dat NIBE al 40 jaar warmtepompen succesvol in het koude Zweden heeft draaien, moet de Nederlandse installatieindustrie nog een heleboel leren voordat miljoenen huizen van het aardgas kunnen worden gehaald. De firma bij wie we de warmtepomp kochten, de FCTR E uit Amsterdam doet zijn best om alle restpunten op te lossen. De belofte dat ze pas ophouden als wij tevreden zijn komen ze goed na. Maar met al de installatiefouten die zijn gemaakt is ons mooie demo-project alleen maar een verliespost voor hen. Of leergeld project, want ook mij heeft het veel meer tijd gekost dan ik van tevoren had verwacht. Veel van geleerd dus die kennis kan binnen Bona Ciklo en de activiteiten in de energie- en warmtetransitie goed worden gebruikt om jou en je wijk te helpen om ook op duurzame warmte over te stappen.
Want realiseer je wel, de warmtepomp is een zeer zuinig apparaat. Op dit moment komt 2/3 van de benodigde warmte bij ons gewoon gratis uit de buitenlucht. De stroom kan duurzaam worden opgewekt en wij hebben geen fossiele brandstoffen meer nodig. Hij past daarmee uitstekend in de doelstellingen die in Parijs zijn afgesproken en in het klimaatakkoord in Nederland zijn vastgelegd. En dat met een oud huis uit 1925!

Share

De eerste elektrische deelauto in Roermond

Vanaf dit weekend rijd ik voor mijn bedrijf Bona Ciklo en DuurzaamRoermond in een elektrische deelauto. De auto wordt door Bona Ciklo geleast en betaald. Daarbij wordt samengewerkt met GoodMoovs, de partner die dit soort projecten realiseert en het delen mogelijk maakt. Deze auto kan heel makkelijk door andere mensen worden gebruikt doordat je online kunt reserveren en de auto daarna met je telefoon kunt openen en starten. De toekomst is zojuist begonnen!

Op de foto zie een Nissan Leaf. Ik doe mee aan het ShareUregio project in de regio en daar hoort een Renault Zoe bij. Deze auto komt pas over een paar maanden. Dan pas kun je de auto ook met mijn Bona Ciklo logo door Limburg zien rijden. Maar het delen kan beginnen met deze voorloop-lease-auto. Wil jij ook elektrisch rijden en vind je de stap naar een eigen elektrische auto nog te duur? Of wil je geen eigen auto (meer), maar wel elektrisch rijden, neem contact met me op dan gaan we samen kijken hoe dat mogelijk wordt.

Zoals op de tekst van de auto te lezen is (Delen is het nieuwe hebben) is de auto en het concept onderdeel van een filosofie. Elke auto kost enorm veel energie en grondstoffen om te maken en vervolgens staat de auto bij heel mensen 23 uur per dag stil. Dat is echt zonde! Deelauto’s kunnen veel intensiever gebruikt worden dan een eigen auto en het aantal auto’s kan daardoor flink afnemen. Met het oog op de schaarse grondstoffen van de accu van elektrische auto’s sowieso een goed plan!

Tijdens de jaarlijkse buurtwandeling bleek dat er al behoorlijk wat buren geïnteresseerd om de auto te kunnen gaan lenen. Dat stimuleert mij natuurlijk om dit pioniersproject ook echt te laten slagen.

Share

RoerOm Energie in nood!

In 2015 werd de energiecoöperatie RoerOm Energie opgericht. Na een aantal succesvolle activiteiten is de laatste jaren door allerlei reden de klad gekomen in het organiseren van activiteiten en heeft het laatste bestuurslid onlangs afscheid moeten nemen. Het opheffen van RoerOm energie is heel nabij. Door geld- en tijdgebrek zijn zelfs website en ledenbestand al verdwenen. Ik persoonlijk zou dat zeer jammer vinden en vind dit ook niet passen bij een stad als Roermond. In het hele land zijn energiecoöperaties in toenemende mate zeer actief in de energietransitie met succesvolle bijdragen in de vorm van zon- en windenergie en ook zelfs al in warmteprojecten. Juist nu ook in de begroting van de gemeente Roermond structureel geld voor duurzaamheid is ontstaan, zou het verdwijnen van een energiecoöperatie voor Roermond doodzonde zijn. Graag nodig ik jullie uit voor een avond brainstormen over wat we aan deze situatie kunnen doen. Naast brainstormen over welke projecten passend zijn bij Roermond gaan we dan samen op zoek naar mensen die hun schouders eronder willen zetten. Zonder mensen die actief willen worden, zal RoerOm Energie binnenkort verleden tijd zijn. Omdat er ondertussen ook een energiecoöperatie in Boukoul (EOS) actief is zal ook over EOS worden gesproken.

Om een idee te geven wat er al in het land door energiecoöperaties wordt georganiseerd heb ik wat foto’s bijgevoegd. Een aanrader is ook de video van de jaarlijkse Monitor door Hier Opgewekt die in korte tijd weergeeft wat er elders allemaal al gebeurt. Tijdens de avond wordt uitleg gegeven over dit soort activiteiten zodat we kunnen bezien wat het beste bij Roermond en de aanwezige mensen past.

Kom jij ook?

Wanneer: dinsdag 4 februari

Waar: de Graasj in Roermond, Knevelsgraafstraat 21

Hoe laat: zaal open 19:30 uur, start 20 uur

Share