Bona Ciklo
Activiteiten
Volhoudbaarheid
Duurzaam Roermond
FAQ
Over
Contact

Melden PV installatie



 

 

 

 

Gelukkig komen er steeds meer zonnepaneelinstallaties op de daken van onze huizen. Hard nodig om naar een duurzame toekomst te kunnen komen zonder uitstoot van CO2. Ik volg al enkele jaren Vincent Dekker van Trouw. Hij heeft recent een blogpost geschreven over problemen bij hem in de wijk. Doordat er zoveel mensen overgaan tot aanschaf van zonnepanelen neemt de elektrische spanning in de wijk toe waardoor zijn omvormer er af en toe mee ophoudt. Dit is één van de redenen waarom de energiemaatschappijen je vragen om bij een nieuwe installatie je maximaal vermogen in WP (WattPiek) aan te melden via de website www.energieleveren.nl. Met een simpel formulier geef je aan hoeveel WP jouw installatie heeft en wanneer die in gebruik is genomen. Ook als je dat nog niet eerder gedaan hebt, kun je dat achteraf nog doen. Enexis, of elke andere partij kan dan hun netwerk er op aanpassen en dit soort congestie in het netwerk voorkomen. Ook op hun site gericht op zonnepaneelbezitters kun je lezen waarom Enexis dit aan je vraagt. Overigens  kan het zijn dat je ongemerkt al bent aangemeld via de installateur. Mocht je willen weten of je installatie is aangemeld en je woont in het Enexis netwerk gebied, dan kun je bellen met 088-8577111.

Ik weet dat er mensen zijn die niet willen melden, mogelijk vanwege de dreiging van een slimme meter of andere privacy redenen. Voor de enorme opgave van de energietransitie van verwarmen met gas en overgaan op elektrisch verwarmen met warmtepompen en IR verwarming, is een stabiel netwerk echt noodzakelijk. Ik zou je echt oproepen je installatie te melden. Als je je bestaande installatie uitbreidt hoef je alleen de uitbreiding te melden.

p.s. Mac gebruikers kunnen de site niet via Safari benaderen, je moet Chrome of Firefox gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat dit het registreren helpt. (;-) De vriendelijke medewerker van Enexis die ik sprak vertelde dat het simpele formulier straks toch gewijzigd gaat worden in een account en inloggen. Voordeel daarvan is dat je zelf dan ook de status kunt controleren. Het ontbrekende privacy document op de site heb ik gemeld.
Floris
maandag, 1 oktober 2018 om 15:30

Melden van zonnepanelen doet men als men ongelimiteerd vertrouwen heeft in de overheid en als het registratiesysteem qua veiligheid compleet is dichtgetimmerd. Heb je weinig vertrouwen in de overheid, of is je privacy je heilig, dan probeer je zo weinig mogelijk privegegevens aan de grote klok te hangen. In dat geval adviseer ik negatief. Het zou helpen als de (rijks) overheid zonnestroom bij particulieren fors stimuleert, maar dat doet men niet. Integendeel, Jan-de-zonnepaneelbezitter wordt gezien als een belastingontduiker. Men vindt in Den Haag het verlagen van de dividendbelasting voor 'grote jongens' veel leuker. Echte vergroening is in Den Haag in sommige politieke kringen te duur.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com
Floris Mokveld
maandag, 1 oktober 2018 om 16:21

ik schreef al dat ik mensen ken die om verschillende redenen niet willen registreren. Maar Enexis weet van mij als klant al mijn privacy gevoelige gegevens, waar ze zorgvuldig mee om moeten gaan. Wat geef ik extra weg als ik het WP vermogen weggeef? Ze weten aan de hand van je standen al dat je zonnepanelen hebt maar weten niet wat die maximaal opwekken. Toen ik SDE subsidie aanvroeg moest ik aan die instantie ook aangeven wat het vermogen was. Waarom zou ik het niet aan Enexis geven?

Floris
dinsdag, 2 oktober 2018 om 08:32

Wat vind je van de kracht van de drie argumenten van Enexis?
argument 1: Basis voor een juiste vergoeding. Ongeldig argument. Salderen is bij wet vastgelegd.
argument 2: Verduurzaming. Dat heb je al gedaan door zonnepanelen te kopen.
argumen 3: Veiligheid voor uzelf en de monteur. Leuk bedacht maar verder flauwekul. Je wordt niet veiliger door je te registreren, en de monteur schakelt altijd de stroom uit voordat hij gaat monteren. Anders is hij geen goede monteur.
argument 4: Regristreen komt Enexis heel goed van pas. Dat is het enige legitieme argument, maar daar heb jij als klant weinig aan.

Niels Thijssen
dinsdag, 2 oktober 2018 om 14:54

Belangrijkste staat ergens in de (continue wijzigende...) elektriciteitswet (link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2018-07-28 ). Er staat ergens dat eea gerapporteerd dient te worden (jaarlijks? kwartaal?), om controle op beleid etc. mogelijk te maken. Gelukkig heb ik jaren bezwaar aangetekend, en heeft de netbeheerder mij onjuist geregistreerd.... Hun verantwoording stopt ook bij de hoofdzekering, vanaf meterkast in mijn huis is het mijn verantwoording. Misschien ook een registratie instellen voor grootverbruikers met jacuzzi, hoogtezon, sauna?

Floris Mokveld
woensdag, 3 oktober 2018 om 08:25

Ik wil niet de netwerkbedrijven gaan verdedigen, zeker niet voor de niet al te briljante website, maar deze reactie is erg ingekleurd door vooringenomenheid en dat is jammer. Het genoemde voordeel, waarom ik de blogpost ook schreef, namelijk voorkomen dat er congestie ontstaat, wordt onbesproken gelaten. Ook op de website trouwens al zal het netwerkbedrijf wel stellen dat het wel in de argumenten zit immers:
1 salderen gaat afgelast worden en vervangen worden door een terugleververgoeding.de hoogte ervan zal afhankelijk zijn van de totale hoeveelheid geproduceerde stroom die nu door mensen als jijzelf onbekend is. Een onbekend risico voor de overheid die belasting gaat mislopen, dus argument klopt op deze manier wel.
2 voor verduurzaming hebben we niet alleen zonnepanelen nodig maar ook opslag en een goed werkend netwerk. Als straks jouw omvormer gaat uitschakelen zoals bij Vincent gebeurde dan ga je toch kijken naar het netwerkbedrijf in plaats van dat je het zelf kunt oplossen. Dan heb je zonnepanelen zonder opbrengst, niet echt duurzaam lijkt me.
3 ook hier geldt het argument van de verhoogde spanning, al vind ik dit argument ook lastiger. Maar als de spanning in het netwerk stijgt tot boven de 250 Volt en dat gebeurt echt en je bent daar niet op voorbereid dan kan je verrast worden.

Ik heb dus wel begrip voor de argumenten en vooral doordat ik de huidige problematiek ken. Op dit moment weten we niet hoeveel stroom er wordt opgewekt en dat is best lastig in een netwerk dat ooit opgezet is voor afname van stroom, niet voor produktie




Deze pagina delen: